Co trápí člověka s RS?

01.11.2010 09:37

 

 

Jednoduchá otázka, ale odpověď je trošku složitější. Jde totiž o to, že RS je individuální. Není pravděpodobné, že by jste našly dva lidi se zcela shodnými příznaky. Já se nyní zaměřím na člověka se stabilizovanou RS, který je zaléčen, přesněji řečeno popíši zkušenosti svoje. Osobně jsem měla docela štěstí, injekční léčbu mi pojišťovna schválila již po půl roce po diagnóze.

Injekční léčba nás sice nevyléčí, ale stabilizuje nemoc, zmírňuje a oddaluje příznaky.

Při příchodu z nemocnice jsem užívala 26 tablet denně – hrozný, co. Postupně se mi snižovaly dávky. Nyní užívám kvůli RS 5 tablet + něco málo na alergie a astma (1 tableta, spreje). A samozřejmě 3x týdně injekce. Aplikuji si je sama injektorem. Při občasném zhoršení, nebo přibití problému člověk vyfasuje nášup.

Každé léky mají samozřejmě vedlejší účinky, ty vám mnohdy vyvolají jiný problém na který musíte brát zase jiný lék, který vyvolává zase jiný problém…..a tak je to stále do kola.

Největší problém můj a snad všech roskařů je únava. Řeknete si únava – to já jsem unavená(ý) taky, ale věřte, že tohle je něco jiného. Je tak hrozná, že by jste spala kdykoliv a kdekoliv, třeba ve fabrice, přímo u řvoucí mašiny. Na druhou stranu nespavost. Ta je běžná asi u spousty lidí, ale myslím, že v určitém věku. Psychické problémy – taky problém většiny pacientů s RS. Bez antydepresiv by to tedy nešlo, obzvlášť v dnešní těžké době. Ale je to spíš o vyrovnávání se s nemocí. Dále neustálé bolesti čehokoliv. Bolest je taky u RS běžná. Většinou jde o bolesti různých svalů, ale samozřejmě hlavy. Co se týče svalstva, je tu i problém ztuhlosti. Ráno člověk leze z postele ztuhlý a celý bolavý, ale je rád, že vstal a postavil se na nohy, protože než usnete tak si říkáte jestli vůbec ráno budete OK. Další problémy jsou bezdůvodné motání hlavy, zhoršení zraku – čím větší únava, tím rozostřenější vidění. Nečekané změny nálady, zhoršená chůze – když to nejmíň potřebujete. Třes rukou, opět při větší únavě a brnění, či necitlivost jakéhokoliv kousku těla (tvář, ruka, noha). No a to je myslím vše, jestli jsem na něco nezapoměla……ne, že by slovo skleröza znamenalo zapomětlivá, ale to snad znáte i vy.....